De la tabără la cunoaștere: cum s-a născut cursul de acceptare pe abilitare.md

De la tabără la cunoaștere: cum s-a născut cursul de acceptare pe abilitare.md

Atunci când o familie află diagnosticul copilului, primul pas nu este mereu căutarea unui specialist. Primul pas este, de fapt, unul interior – procesul de acceptare. Este un drum încărcat de emoții intense, care poate trece prin negare, furie, teamă sau vinovăție. Pentru mulți părinți, acesta rămâne cea mai grea provocare, pentru că felul în care reușesc să o traverseze le va marca viața de familie.

Din această realitate s-a născut inițiativa AO Prietena Mea: să fie aproape de părinți și copii prin abilitare.md și să-i ajute să meargă mai departe cu demnitate și curaj. Rezultatul este Cursul de acceptare, disponibil pe platforma abilitare.md – primul curs online de acest fel creat special pentru părinții copiilor cu dizabilități.

Tabăra PLUS1 – unde teoria a devenit experiență

Conținutul cursului nu a fost scris doar „din cărți”, ci testat în viața de zi cu zi. La tabăra PLUS1, timp de o săptămână, 50 de părinți și copii au participat la activități gândite să exploreze exact acest proces: cum recunoști emoțiile care apar, cum le exprimi și cum îți reconstruiești echilibrul.
Prin exerciții practice, discuții de grup și sprijin reciproc, părinții au confirmat utilitatea fiecărei etape a cursului. Astfel, ceea ce pe hârtie erau concepte psihologice a devenit, în tabără, o experiență trăită. Feedbackul lor a fost esențial pentru ca echipa să perfecționeze materialele și să le adapteze cât mai bine nevoilor reale.

O resursă unică pentru părinți

Cursul de acceptare de pe abilitare.md îi ghidează pe părinți prin etapele firești ale procesului: de la șoc și negare, până la înțelegere și, treptat, către acceptare. Nu oferă rețete rapide, ci explicații clare, exerciții accesibile și tehnici validate de specialiști.

Pentru mulți părinți, acesta este primul moment în care cineva le transmite mesajul atât de necesar: „E în regulă ce simți. Nu ești singur. Există un drum mai departe.”

Mai mult decât o resursă: o schimbare de perspectivă

Prin acest curs, AO Prietena Mea și abilitare.md nu oferă doar un instrument practic, ci propun o schimbare de mentalitate: să vorbim deschis despre emoțiile părinților și să învățăm să-i susținem.
 

Pregătiți de școală, împreună!
Pregătiți de școală, împreună!

Școala este, pentru mulți copii și părinți, primul loc în care se întâlnesc, cu adevărat, cu regulile, așteptările și valorile societății. Este spațiul unde copilul învață să fie parte dintr-un grup, să respecte un program sau să creeze relații interumane. 

Pentru copiii cu dizabilități, școala poate veni cu o mână de provocări, la fel cum și pentru părinți, îngrijitori sau profesori. De aceea, la abilitare.md, ne propunem să aducem în discuție situații care pot apărea la început de drum, astfel încât să fim „Pregătiți de școală, împreună”.

Iar așa cum se spune că „este nevoie de un sat întreg pentru a crește un copil”, așa școala nu este responsabilitatea unei singure persoane sau a unei singure instituții. Este nevoie de o comunitate, unde există dialog și deschidere, dar mai ales – cooperare. 

Cu alte cuvinte, prin această campanie, vrem să oferim părinților și profesorilor resurse utile despre adaptarea și integrarea copiilor cu dizabilități în sistemul educațional.

Vom vorbi despre ce înseamnă, de fapt, o școală incluzivă și cum pregătim copilul cu dizabilitate pentru începutul de școală. Despre cum putem colabora mai eficient cu profesorul, fără teamă sau tensiune. Vom explica ce înseamnă adaptarea în învățământ, care sunt drepturile copiilor și ale părinților și vom încerca să demontăm din miturile care încă circulă atunci când vine vorba despre școală și dizabilitate.

Totodată, veți găsi răspunsuri de la specialiști și autorități, pentru înțelegerea deplină a procesului de adaptare la școală.

Împreună, dar mai ales pregătiți, putem face ca adaptarea la școală să fie mai ușoară, mai prietenoasă, mai sigură pentru fiecare copil. 
 

Dezvoltăm primul program de parenting pentru părinții și îngrijitorii copiilor cu nevoi speciale
Dezvoltăm primul program de parenting pentru părinții și îngrijitorii copiilor cu nevoi speciale

Școala, pe lângă faptul că este un spațiul de învățare, mai este și un mediu în care copiii, dar și părinții acestora trebuie să găsească sprijin și acceptare, indiferent de particularitățile sau nevoile fiecăruia. Iar cadrele didactice de sprijin joacă un rol foarte important în acest proces, fiind acei specialiști care oferă suport educațional și contribuie la incluziunea copiilor cu cerințe educaționale speciale.

Pentru ca sprijinul oferit să fie cât mai eficient, cadrul didactic de sprijin lucrează împreună cu părinții, profesorii de la clasă și alți specialiști, pentru a găsi cele mai potrivite metode de lucru, adaptate nevoilor copilului.

Pornind de la această realitate, A.O Prietena mea, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării și UNICEF Moldova, va lansa un program dedicat părinților și dezvoltat împreună cu cadrele didactice de sprijin din cele 30 de școli model din Republica Moldova.

Aceste instituții model, pe lângă rolul lor educațional de bază, pun accent pe dezvoltarea unui mediu educațional incluziv, iar unul dintre principiile-cheie este consolidarea parteneriatelor între școli, familii și comunitate, precum și încurajarea diversității culturale, cultivarea toleranței și a responsabilității globale. 

În acest context, Asociația „Prietena mea” susține eforturile MEC prin dezvoltarea unui program de formare care sprijină cadrele didactice să înțeleagă mai bine provocările părinților și să-i sprijine în crearea unui mediu de susținere și integrare socială pentru copiii lor.

Ce presupune acest program?

Programul de formare pentru cadrele didactice de sprijin a fost construit pornind de la un studiu amplu realizat în cadrul platformei abilitare.md, care a analizat percepțiile, experiențele și provocările trăite de părinții copiilor cu dizabilități. 
Astfel, în baza rezultatelor studiului, au fost identificate patru arii tematice care ar putea oferi răspunsuri la mai frecvente întrebări și dileme. Reieșind din asta, am structurat programul de formare în patru module interconectate, care abordează subiecte pentru sprijinul emoțional, educațional și social al părinților și copiilor.

  • Modulul 1 – Eu (ca mamă/tată): se concentrează pe dezvoltarea personală a părinților, ajutându-i să înțeleagă și să accepte diversitatea și nevoile copiilor cu dizabilități
  • Modulul 2 – Eu (ca mamă/tată) + copilul meu: pune accent pe consolidarea relației părinte-copil, dezvoltând abilități de comunicare și sprijinirea părinților în înțelegerea nevoilor emoționale ale copiilor lor.
  • Modulul 3 – Eu (ca mamă/tată) + familia mea: abordează dinamica familială, oferind strategii pentru gestionarea stresului parental și crearea unui mediu armonios în familie. 
  • Modulul 4 – Eu (ca mamă/tată) + societatea: se concentrează pe integrarea socială și advocacy, formând cadrele didactice pentru a sprijini părinții în interacțiunile cu comunitatea și pentru a promova educația incluzivă și drepturile copiilor cu dizabilități.

Ce s-a întâmplat până acum?

În perioada noiembrie 2024 – februarie 2025, am organizat opt sesiuni de formare, fiecare concentrată pe o tematică specifică. De la înțelegerea propriilor emoții, la aprofundarea noțiunilor despre dizabilitate, la relația părinte-copil și până la activități practice, ateliere, dezbateri și discuții despre rolul părinților în comunitate.
Tematicile au fost construite pornind de la provocările părinților, iar la fiecare sesiune am abordat subiecte pentru sprijinul emoțional, educațional și social al familiilor.
S-a discutat despre:
– dezvoltarea personală a părinților/îngrijitorilor copiilor cu dizabilități;
– dezvoltarea auto-conștientizării și abilităților de comunicare;
– înțelegerea dizabilităților și a stadiilor de dezvoltare ale copiilor;
– inteligența emoțională și reziliența la stres;
– rolul părinților în comunitate;
– importanța integrării sociale și a advocacy-ului și multe alte aspecte importante. 

Toate aceste întâlniri au avut scopul de a echipa cadrele didactice de sprijin, pe lângă cunoștințele pe care le posedă, cu instrumente practice, dar și cu o înțelegere mai profundă a provocărilor cu care se confruntă părinții copiilor cu dizabilități.
Totodată aceste sesiuni nu au fost doar instruiri, ci un proces de co-creare a programului de parenting pentru părinți și îngrijitori ai copiilor cu nevoi speciale, în care cadrele didactice au contribuit activ la dezvoltarea conținutului.

Ce urmează?

Suntem în etapa de elaborare a acestui program, care va sta la baza sesiunilor viitoare destinate părinților. În paralel, mergem prin școlile implicate, unde, alături de cadrele didactice de sprijin, prezentăm părinților platforma abilitate.md. Până acum, am ajuns în 6 dintre cele 30 de instituții selectate, iar fiecare întâlnire ne aduce mai aproape de ceea ce urmează.
 

Prima platformă dedicată părinților copiilor cu dizabilități: abilitare.md
Prima platformă dedicată părinților copiilor cu dizabilități: abilitare.md

În R. Moldova a fost lansată prima platformă online dedicată părinților copiilor cu dizabilități. Inițiativa, realizată de Asociația „Prietena Mea”, în parteneriat cu UNICEF Moldova, are scopul de a oferi informații prin materiale specializate și ghiduri practice părinților, îngrijitorilor și specialiștilor implicați în susținerea și îngrijirea copiilor cu nevoi speciale.

Momentul în care părinții primesc un diagnostic pentru copilul lor, fie că e vorba de o dizabilitate fizică, intelectuală sau de dezvoltare, le schimbă întreaga perspectivă asupra viitorului. În asemenea situații, familiile se confruntă, deseori, cu durere, incertitudine și multe întrebări la care nimeni nu pare să aibă răspunsul potrivit. Părinții copiilor cu dizabilități, intră, fără să vrea, într-o lume nouă, într-o lume în care trebuie să devină, dintr-odată, mult mai mult decât mamă și tată. Se fac terapeuți, se fac medici. Devin peste noapte și psihologi. Analizează și gestionează emoțiile copilului, ale fraților, ale partenerului, iar pe ale lor, adesea, le lasă în tăcere. Pot fi și avocați care trebuie să lupte pentru drepturile copilului lor. Devin scut și o sursă de iubire necondiționată care îi face să continuie chiar și atunci când simt că nu mai pot. Se lovesc de birocrație, de necunoașterea serviciilor specializate, însă, cea mai mare greutate este că se simt neînțeleși. Excluși. Deseori, judecați. 

Cum a apărut abilitare.md – despre sprijin, grijă și unitate  

Procesul de creare a platformei a început odată cu realizarea unui studiu amplu, care a consultat peste 900 de părinți ai copiilor cu dizabilități, cu scopul de a identifica provocările pe care le înfruntă aceștia în viața lor de zi cu zi. Potrivit studiului, 62 % din respondenți au informații și cunoștințe generale despre dizabilitate. De asemenea, 45 % nu sunt siguri cum ar trebui să se comporte cu un copil ce are dizabilitate. Conform rezultatelor, femeile exprimă mai des situații de stigmatizare. „Nu mai vreau să mă întorc încă o dată la tot prin ce am trecut atunci. Tare greu mi-a fost, nu a fost nimeni care să mă ajute, să mă înțeleagă”, a declarat un părinte în cadrul studiului. Cercetarea a scos în evidență două nevoi majore: sprijinul emoțional și psihologic al părinților, dar și accesul la informații elementare despre dizabilitate.
Rezultatele acestui studiu au stat la baza dezvoltării a două inițiative: platforma online și programul de parenting.

„Ministerul Educației împreună cu UNICEF Moldova și Prietena mea își propune să abiliteze cadrele didactice de sprijin, dezvoltând un program de parenting. Acesta va include instrumente și strategii pentru gestionarea emoțiilor, acceptarea dizabilității copiilor și promovarea drepturilor acestora. Proiectul are la bază sondaje, focus grupuri și interviuri realizate de UNICEF și AO Prietena Mea în 2023. Cadrele didactice nu doar vor implementa programul, ci contribuie activ la co-crearea acestuia. De-a lungul anului școlar, au fost organizate o serie de sesiuni de instruire pentru cadrele de sprijin din fiecare școală”, anunță abilitare.md.

Creștem cu grijă o societate incluzivă în care fiecare părinte își poate găsi sprijinul

Platforma abilitare.md își propune să abordeze, într-o serie de materiale tematice, subiecte esențiale pentru părinții copiilor cu dizabilități. Printre acestea se regăsesc teme legate de gestionarea emoțiilor atât a copilului cu dizabilitate, cât și ale membrilor familiei, de trăirile personale, nevoia de suport psihologic, dar și de aspecte practice precum birocrația, accesarea serviciilor sociale, importanța terapiei timpurii și alegerea metodei educaționale potrivite pentru fiecare copil. De asemenea, platforma va oferi informații utile despre instituțiile de stat la care părinții se pot adresa pentru sprijin și servicii specializate. Abordarea acestor teme este importantă, întrucât părinții au nevoie de claritate, încurajare și ghidare. În următoarele luni, subiectele de pe platformă vor fi publicate săptămânal în ediția tipărită a ZdG, dar și pe www.zdg.md. 

„Creștem cu grijă o societate incluzivă în care fiecare părinte își poate găsi sprijinul, iar copiii cu nevoi speciale sunt înțeleși și integrați, ocupându-și locurile de drept în procesul de dezvoltare și viața de zi cu zi”, transmite abilitare.md.

Articolul a fost dezvoltat în cadrul proiectului UNICEF Moldova „O lume incluzivă începe cu mine, cu tine, cu noi…” implementat de AO Prietena mea cu suportul financiar al Ministerului pentru Cooperare Economică și Dezvoltare al Republicii Federale Germania, prin intermediul Băncii Germane de Dezvoltare (KfW).