Cum să înțelegem emoțiile noastre și ale copiilor noștri

Cum să înțelegem emoțiile noastre și ale copiilor noștri

Îți vine să crezi că pe parcursul unei zile, creierul uman poate genera între 12.000 și 60.000 de gânduri? 

Gândurile pot fi repetitive sau noi, pozitive sau negative, și sunt influențate de starea noastră de spirit, de experiențele din trecut și de cele din prezent. De multe ori, gândurile apar automat, fără să le putem controla sau să le punem pe pauză, apăsând pe butonul „Stop”. Ele pur și simplu plutesc în mintea noastră, și ne dirijează emoțiile.  


De aceea, în mijlocul acestei tornade constante de gânduri, este important să conștientizăm rolul tuturor emoțiilor pe care le trăim.

Un exemplu minunat care ne face să înțelegem cum arată și la ce ne ajută emoțiile noastre este desenul animat „Inside Out” 1 și 2 (Întors pe dos), pe care îl recomandăm atât copiilor, cât și părinților.

Ce vine să ne învețe acest desen animat?
Că fiecare emoție, indiferent de natura ei, își are rolul său și ne ajută să înțelegem că viața nu este doar despre Bucurie, viața mai este despre Tristețe, Frică, Furie, Anxietate, și doar dacă le acceptăm, putem trece mai conștient și împăcat prin toate situațiile vieții. 

Înțelegerea emoțiilor este esențială pentru starea de bine a fiecărei persoane, mai ales pentru copiii cu dizabilități, deoarece le permite să se simtă văzuți, auziți și acceptați. Iar aici, părinților le revine o sarcină foarte importantă: cea de a crea un mediu sigur în care copiii să se simtă liberi să își exprime emoțiile. 

De exemplu, dacă un copil simte furie atunci când se confruntă cu dificultăți în comunicare sau exprimare, părintele poate interveni cu empatie, sprijinindu-l să transforme această emoție într-o experiență pozitivă, cum ar fi prin desen sau printr-o conversație caldă. Astfel, copilul se va simți sprijinit și înțeles.

De asemenea, în cazul copiilor cu dizabilități, exprimarea emoțiilor este uneori îngreunată de bariere de comunicare, cognitive sau fizice, ceea ce poate genera frustrări și comportamente nedorite. Aici intervine rolul esențial al părinților, îngrijitorilor și al celor din jur de a le oferi sprijin și de a dezvolta un mediu sigur, empatic și deschis. 

Un mediu sigur pentru exprimarea emoțiilor înseamnă ca părinții să fie receptivi și răbdători, să acorde atenție limbajului non-verbal al copilului și să răspundă adecvat. Acest lucru presupune să își valideze sentimentele copilului, indiferent dacă acestea sunt pozitive sau negative, oferindu-le în același timp sprijinul necesar pentru a înțelege și gestiona aceste emoții. 

De asemenea, este esențial ca părinții să încurajeze identificarea și denumirea emoțiilor, fie prin jocuri, fie prin povești sau activități creative. Acest proces ajută copilul să devină mai conștient de propriile trăiri și să găsească modalități adecvate de a le exprima, ceea ce contribuie la o dezvoltare emoțională armonioasă.

Încurajând copiii să-și exprime emoțiile și să le accepte, îi ajutăm să dezvolte reziliența necesară pentru a trece mai ușurel prin diverse situații de viață.

Orice emoție are dreptul să existe și fiecare copil are dreptul să o simtă deplin. 

Fiți alături de copiii și de emoțiile lor.

Ziua Internațională a Familiei și responsabilitatea noastră colectivă
Ziua Internațională a Familiei și responsabilitatea noastră colectivă

Începând cu 1993, la nivel global, data de 15 mai marchează Ziua Internațională a Familiei. Este un moment care ne reamintește importanța valorilor precum dragostea, egalitatea, empatia, prevenirea violenței și împărțirea responsabilităților în viața de zi cu zi.

Dincolo de semnificația simbolică, această zi ne oferă ocazia unei reflecții sincere asupra realității pe care o trăiesc multe familii – în special cele care îngrijesc un copil cu dizabilitate.

Aceste familii sunt parte activă a societății și, asemenea oricărei alte familii, merită condiții echitabile pentru a-și crește copiii în siguranță și demnitate. De aceea, de Ziua Familiei, alegem să vorbim despre nevoile reale ale părinților și îngrijitorilor:

  • acces neîngrădit la servicii medicale de calitate
  • educație adaptată
  • spații publice accesibile
  • sprijin psihologic
  • și apartenență la o comunitate care sprijină și nu exclude.


Credem că o societate incluzivă nu lasă familiile să se descurce singure, ci construiește condiții care permit tuturor copiilor, cu sau fără dizabilitate, să poată trăi o viață împlinită, iar părinții lor să fie sprijiniți.

Ziua Internațională a Familiei este, astfel, mai mult decât o celebrare a valorilor. Este o reafirmare a dreptului fiecărei familii la sprijin și respect. Iar a fi alături de familiile care cresc copii cu dizabilitate nu înseamnă compasiune, ci responsabilitate împărtășită în comunitate, în școli, în spitale, în stradă, în politici publice. Înseamnă să construim împreună o societate în care grija față de celălalt devine parte firească a vieții de zi cu zi.

Să rămânem aproape unii de ceilalți și să nu uităm că nicio familie nu ar trebui să fie singură în fața provocărilor. Sprijinul reciproc ne face mai rezilienți – ca indivizi și ca societate.

Recomandare: Activități de familie pe care le puteți face în vacanța de Paște
Recomandare: Activități de familie pe care le puteți face în vacanța de Paște

Recomandare: Activități de familie pe care le puteți face în vacanța de Paște

Vacanțele pot fi un prilej de conectare, joacă și timp calitativ petrecut în familie. Iar uneori, cele mai simple și accesibile activități pot aduce împlinire și multă energie pozitivă. În acest context, am pregătit cinci recomandări de activități de la mic la mare, pentru a trăi bucuria vacanței împreună!

Regula principală: nu căutați perfecțiunea și improvizați, dacă așa vă dorește inima!

  • Ateliere de creat împreună – folosiți hârtie colorată, lipici, plastilină sau materiale naturale (frunze, flori uscate) pentru a crea decorațiuni tematice. Puteți picta ouă, crea felicitări sau construi un colaj de familie. Acest tip de activitatea dezvoltă motricitatea fină și stimulează imaginația.
  • O zi senzorială (acasă sau afară) – organizați o zi dedicată simțurilor: mersul desculț prin iarbă, jocuri cu apă, nisip sau diferite texturi din jurul casei. Dacă vremea permite, ieșiți în curte sau parc. Lăsați copilul să exploreze în ritmul lui, aceste experiențe sunt foarte importante pentru integrarea senzorială și relaxare.
  • Gătiți împreună o rețetă tematică –  alegeți o rețetă simplă și implicați copilului în procesul de gătit, acest lucru îl ajută să se simtă util și câștigă încredere în abilitățile sale. 
  • Descoperiți o nouă carte împreună – citiți o poveste cu voce tare, adaptați-o sau chiar transformați-o într-un mic spectacol de teatru. Pentru copiii care nu sunt verbali, puteți folosi imagini, semne sau sunete. Lectura dezvoltă imaginația și creativitatea. 
  • Căutare de comori cu indicii vizuale – ascundeți mici „comori” prin casă sau curte și creați indicii simple: indicatori, săgeți colorate sau mesaje scurte. Copilul va fi motivat să exploreze și să vadă în final rezultatul efortului depus.

După cum vedeți, nu este nevoie de resurse sau planuri complicate. E nevoie doar să fiți grămăjoară. Luați o pauză de la griji, încetiniți puțin și lăsați loc pentru joacă, descoperire și iubire!

Vă dorim o vacanță luminoasă, plină de momente care oferă vieții voastre sens!

Explică două experte: Cum încurajăm autonomia unui copil cu dizabilitate
Explică două experte: Cum încurajăm autonomia unui copil cu dizabilitate

Încurajarea autonomiei unui copil cu dizabilitate este un parcurs care necesită multă răbdare, încredere și înțelegere conștientă a procesului. În acest text, vă propunem să explorăm împreună pași simpli și metode, recomandate de Dr. Amy Griswold OTR și Kathryn Jones M.Ed., Ed. S, prin care părinții pot sprijini dezvoltarea independenței copilului lor, fără a pune presiune sau a grăbi ritmul individual al copilului. 

Acțiunile concrete prin care părinții pot începe să încurajeze autonomia unui copil 

Una dintre cele mai simple și concrete acțiuni pe care le pot întreprinde părinții în încurajarea autonomiei este aceea de a oferi mai întâi alegeri. Acest lucru poate fi în cele mai banale și simple sarcini. Oferind consecvent alegeri, copiii capătă încredere și își sporesc autonomia. O altă acțiune importantă pe care o pot întreprinde părinții este să acorde copiilor timp pentru a îndeplini sarcinile în mod independent. De multe ori, părinții sunt concentrați pe perfecțiunea sarcinii și pierd din vedere adevărul că învățarea are loc din proces, indiferent de rezultat.

Echilibru între sprijinirea copilului și oferirea unui spațiu în care acesta să învețe să se descurce singur

De multe ori, proiectăm propriile sentimente și gânduri asupra copiilor noștri. Cheia pentru găsirea echilibrului între sprijin și oferirea spațiului necesar pentru creștere se regăsește, de obicei, în înțelegerea motivațiilor și așteptărilor noastre interne. De exemplu, dacă nu conștientizez că frustrările mele față de copilul meu apar pentru că îmi doresc ca lucrurile să fie „perfecte”, mai degrabă decât pentru că vreau ca acesta să învețe, risc să intervin în proces și să mă concentrez pe un rezultat conform așteptărilor mele. Acest lucru, însă, nu este de ajutor copilului. Este important să lăsăm o marjă de eroare, deoarece eșecul în rezolvarea unei probleme nu reflectă negativ asupra noastră ca părinți.

Activități recomandate pentru a motiva un copil cu dizabilitate să-și dorească să se descurce singur

Un pas inițial foarte mic, dar esențial pentru a motiva un copil să-și dorească să îndeplinească sarcini în mod independent, poate fi să-i acordați timp separat pentru a se juca independent, fără intervenția adultului. Pur și simplu, a avea timp de joacă nestructurat, în care copilul începe să-și dezvolte capacitatea de a face singur alegeri. Iar dacă părinții fac în mod constant toate alegerile zilnice (de la îmbrăcăminte la joacă), copilul nu are ocazia să aleagă nimic. Sau, dacă părinții finalizează constant sarcinile pentru copil (deoarece își doresc perfecțiunea), copilul nu are niciun motiv să inițieze autonomia.

Rolul rutinei în dezvoltarea independenței 

Rutina îi ajută pe copiii noștri cu dizabilități să dea sens lumii din jurul lor. De la înțelegerea sarcinilor de bază de acasă, până la înțelegerea indiciilor sociale, rutina modelează înțelegerea și stabilește așteptări reale. Înțelegerea succesiunii evenimentelor zilnice îi ajută pe copii să susțină dorințele și nevoile lor. A avea o rutină previzibilă îi ajută pe copii să se simtă în siguranță, deoarece contribuie la dezvoltarea unui sentiment de siguranță în gestionarea sarcinilor din viața de zi cu zi. 

Cum putem încuraja copiii să participe la deciziile care îi privesc, fără a-i copleși sau a-i face să se simtă nesiguri

Este un proces constant de încercare de a oferi sprijin și de a minimiza ajutorul până când este găsit un echilibru al independenței. Acest proces se repetă pe măsură ce copilul continuă să crească și să se dezvolte. Este absolut normal ca procesul de încurajare a independenței să nu aibă succes de fiecare dată. Ca părinți, vom cădea în vechile noastre obiceiuri de a căuta perfecțiunea în detrimentul participării. Când facem acest lucru, trebuie să fim conștienți și să facem un pas înapoi, ca să le permitem copiilor noștri să își exercite dreptul de a lua decizii bazate pe propriile sentimente.

Ce concluzii putem trage?

Fiecare copil este unic, iar drumul spre independență va arăta diferit pentru fiecare. Ce este important de reținut, pentru noi ca părinți, este că autonomia nu se dezvoltă peste noapte, ci prin pași mici și constanți. 


Contributoare: Dr. Amy Griswold OTD, OTR/L, CYT, CBIS și Kathryn Jones M.Ed., Ed. S